Kioski samoobsługowe można obecnie spotkać w coraz większej liczbie placówek handlowych i handlowo-uługowych. Rozwiązania tego typu są z powodzeniem wykorzystywane m.in. w lokalach gastronomicznych, gdzie zapewniają automatyzację sprzedaży oraz odciążenie pracowników w godzinach największego ruchu. A z czego konkretnie składa się taka technologia all-in-one i jak można ją dopasować do potrzeb prowadzonej działalności?
Kioski samoobsługowe to w zdecydowanej większości przypadków technologie all-in-one, które składają się z kilku różnych elementów. Jednak za sprawą tego, że całe rozwiązanie sprzedażowe jest zazwyczaj zintegrowane w ramach jednej konstrukcji, na pierwszy rzut oka trudno dostrzec wszystkie jego ogniwa. Przykładowo: w wielu modelach niewidoczna dla użytkownika jest drukarka fiskalna, która zapewnia ewidencjonowanie obrotu oraz wystawianie niezbędnych dokumentów (w szczególności paragonów dla klientów). Jednym z wbudowanych elementów kiosku samoobsługowego może też być skaner kodów kreskowych, czyli urządzenie oferujące szybkie identyfikowanie produktów lub odczytywanie danych z kart lojalnościowych.
Ponadto, są jeszcze trzy kluczowe ogniwa praktycznie każdego rozwiązania z tego segmentu technologii sprzedaży. Po pierwsze, oprogramowanie zainstalowane na kiosku samoobsługowym, które pozwala nie tylko na wszechstronne zarządzanie asortymentem, ale także na sprawne składanie zamówień przez klientów lokalu. Po drugie, wydajne podzespoły, a więc m.in. jednostka centralna (procesor), pamięć operacyjna oraz pojemny dysk twardy (zazwyczaj typu SSD). Po trzecie, wytrzymały i przyjazny w obsłudze panel dotykowy, który zapewnia wygodne przeglądanie oferty oraz skuteczne przejście przez cały proces sprzedażowy.
Wiele modeli kiosków samoobsługowych występuje w różnych wariantach, co pozwala na łatwiejsze dostosowanie takiej technologii sprzedaży do wymagań stawianych przez konkretną placówkę handlową lub usługową. Warto wspomnieć chociażby o tym, że rozwiązania all-in-one z tej kategorii są często dostępne w wersji wyższej (podłogowej) lub niższej (przeznaczonej do postawienia np. na blacie), jak również z ekranem w formacie poziomym bądź pionowym. Innymi słowy, przedsiębiorca może wówczas sięgnąć po kiosk samoobsługowy, który pod względem swojej obudowy i opcji montażu będzie dopasowany do stanowiska sprzedażowego w prowadzonym lokalu. Z tym wiążą się także wybrane akcesoria zewnętrzne, pozwalające na rozszerzenie funkcjonalności danego kiosku samoobsługowego. Dobrym przykładem jest dodatkowy uchwyt na terminal płatniczy, który zapewnia stabilne przymocowanie wspomnianego urządzenia.
Zagadnienia związane z procesami zakupowymi to nie wszystko, o czym warto wspomnieć w kontekście kiosków samoobsługowych. W praktyce istotny okazuje się również fakt, że takie technologie all-in-one da się wykorzystać do lepszej promocji prowadzonej działalności gospodarczej. A dotyczy to zarówno opcji zaprezentowania szczegółowych informacji na temat oferty dostępnej np. w sklepie lub lokalu gastronomicznym, jak i możliwości wyświetlania przyciągających wzrok treści reklamowych - także wtedy, gdy kiosk samoobsługowy nie jest akurat używany przez nabywcę. Wszystko to wpływa zaś na większe zadowolenie klientów oraz przekłada się na wyższe zyski z prowadzonej sprzedaży.
Duża wszechstronność i wariantywność kiosków samoobsługowych sprawia, że są one chętnie wybierane przez przedsiębiorców reprezentujących różne branże. Takie technologie all-in-one znajdują zastosowanie m.in. w punktach handlowych i gastronomicznych oraz kinach czy innego typu placówkach kulturalnych. Ich wdrożenie we wspomnianych działalnościach gwarantuje bowiem stworzenie dodatkowych stanowisk obsługi klientów oraz odciążenie pracowników w godzinach największego natężenia ruchu, a więc po prostu szybsze prowadzenie sprzedaży. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby zdecydować się na nowoczesny kiosk all-in-one w przypadku prowadzenia przedsiębiorstwa typowo usługowego. Dobrym przykładem takiego zastosowania omawianej technologii sprzedaży jest branża hotelarska. Kiosk samoobsługowy, który pojawi się np. w pensjonacie czy ośrodku wypoczynkowym, pozwoli gościom na samodzielne zameldowanie się, opłacenie pobytu czy zarezerwowanie dodatkowych usług (m.in. wykupienie pakietu SPA).
Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Fosa 41
02-768 Warszawa
tel.: +48 22 550 32 00
warszawa@pckf.pl
pn. - pt. 8:00 - 18:00, sob. 8:00 - 16:00
Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Grójecka 122
02-367 Warszawa
tel.: +48 22 550 32 10
warszawa@pckf.pl
pn. - pt. 8:00 - 18:00
Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Kosińskiego 21
61-521 Poznań
tel.: +48 61 271 00 00
poznan@pckf.pl
pn. - pt. 9:00 - 17:00
Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Miedziana 10
90-038 Łódź
tel.: +48 42 295 50 00
lodz@pckf.pl
pn. - pt. 9:00 - 17:00
Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Fabryczna 2
20-301 Lublin
tel.: +48 81 474 00 00
lublin@pckf.pl
pn. - pt. 9:00 - 17:00