Ustawowa ulga za zakup kasy fiskalnej wynosi do 90% wartości urządzenia, ale nie więcej niż 700 zł. Przepisy umożliwiają skorzystanie z takiej refundacji zarówno podatnikom VAT, jak i przedsiębiorcom zwolnionym z VAT oraz świadczącym wyłącznie usługi zwolnione. Warto jednak pamiętać, że te same regulacje prawne określają przypadki, w których wspomnianą ulgę należy w całości zwrócić. O jakie sytuacje konkretnie chodzi?
Zgodnie z art. 111 ust. 6 Ustawy o VAT, podatnicy zmuszeni są do zwrotu odliczonych lub zwróconych im sum, poniesionych na zakup urządzeń fiskalnych, w wypadku, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania: zaprzestaną działalności, otworzą likwidację firmy, ogłoszą upadłość, sprzedadzą przedsiębiorstwo albo zakład (oddział), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych lub dokonają odliczenia z naruszeniem warunków terminowości zgłoszenie liczby kas.
Istotne jest to, że trzyletni czas stosowania kasy, o którym mowa w przepisach, powinno wyliczać się zgodnie z art. 12 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Czyli od momentu uruchomienia danego urządzenia rejestrującego w trybie fiskalnym.
Termin „zaprzestanie używania” nie został sprecyzowany ani w ustawie o VAT, ani w Rozporządzeniu w sprawie odliczeń. Wątpliwości podatników w tym zakresie rozwiała interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (z dnia 25 kwietnia 2012 r., nr ITPP1/443-153/12/KM), w której wykazuje on, że: „(...) termin «zaprzestanie używania» zawarty w przepisie art. 111 ust. 6 ustawy należy interpretować w ten sposób, iż bez znaczenia pozostać muszą przyczyny, z jakich podatnik zaprzestał ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tzn. czy zaprzestanie używania było wynikiem nieumyślnego zdarzenia losowego, czy też wynikało bezpośrednio z zaplanowanego działania. (...)”
„Likwidacja firmy” jest na tyle jasnym stwierdzeniem, że nie ma konieczności specjalnie go rozwijać. W kontekście tego warunku, zobowiązującego podatnika do zwrotu całej ulgi uzyskanej z tytułu zakupu kasy fiskalnej, pamiętać należy o ujęciu urządzenia w remanencie likwidacyjnym.
Za podstawę opodatkowania powinno się przyjąć cenę rynkową towarów. Z racji tego, że wtórny rynek urządzeń fiskalnych właściwie nie istnieje, wartość kasy może się okazać minimalna. By ustrzec się przed sporami z organami podatkowymi, odnośnie ceny kasy bądź drukarki, można:
Podatnik, dokonujący sprzedaży firmy (oddziału), zobowiązany jest do oddania ulgi wykorzystanej przy nabyciu kasy rejestrującej jedynie w sytuacji, gdy nabywca jego przedsiębiorstwa (następca prawny) nie będzie realizował sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (§ 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w sprawie odliczeń).
Zawieszenie działalności gospodarczej to chwilowe zaprzestanie jej prowadzenia, które trwa od 30 dni do 24 miesięcy. Z takiej możliwości ma prawo skorzystać każdy jednoosobowy przedsiębiorca wpisany do CEIDG, o ile nie zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę. Odroczenie na jakiś czas prowadzenia działalności nie jest jednoznaczne z zaprzestaniem działalności, nie wywołuje zatem skutku w postaci obowiązku zwrotu ulgi uzyskanej z tytułu zakupu urządzenia fiskalnego.
Nawet jeśli po zawieszeniu działalności gospodarczej podatnik podejmie decyzję o jej likwidacji, to nie zawsze będzie zobligowany do zwrotu otrzymanej refundacji. Warunkiem jest wtedy to, by suma okresów użytkowania kasy rejestrującej (tj. w okresie przed zawieszeniem firmy oraz po jej zawieszeniu) przekroczyła 3 lata. Jednak w innym wypadku, gdy wspomniany czas będzie krótszy, przepisy zobligują już podatnika do zwrotu ustawowej ulgi za zakup kasy fiskalnej.
Obowiązek przeprowadzenia terminowego przeglądu kasy spoczywa wyłącznie na właścicielu urządzenia fiskalnego. A taka kontrola techniczna musi odbywać się nie rzadziej niż co dwa lata. Jeżeli przedsiębiorca nie dopilnuje tej kwestii, poniesie konsekwencje wymienione w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT. Jak wynika z przepisów, jeżeli podatnik w okresie trzech lat, licząc od dnia fiskalizacji, nie dokona w nakazanym terminie zgłoszenia kasy do przeglądu technicznego przez właściwy serwis, zobowiązany jest do zwrotu odliczonej lub otrzymanej z US refundacji.
Co więcej, funkcjonujące w Polsce regulacje prawne określają dodatkową karę za niedopilnowanie omawianych formalności. Zgodnie z przepisami, grzywna za brak wykonania przeglądu technicznego w odpowiednim terminie wynosi 300 zł i jest nakładana przez naczelnika Urzędu Skarbowego (właściwego dla danej działalności gospodarczej). Wówczas przedsiębiorca ma 14 dni na uregulowanie wspomnianej kwoty - licząc od dnia otrzymania decyzji w tej sprawie. Karę musi zapłacić w formie przelewu na konto wskazane przez Urząd Skarbowy.
Podatnicy, którzy są płatnikami VAT, powinni dokonać zwrotu ulgi w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po:
Natomiast posiadacze urządzeń fiskalnych zwolnieni z VAT muszą zwrócić otrzymaną ulgę nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaszły okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu. Co więcej, w obydwu przypadkach („watowców” i przedsiębiorców zwolnionych z VAT) przepisy wymagają w takich okolicznościach dokonania przelewu na rachunek właściwego Urzędu Skarbowego.
Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Fosa 41
02-768 Warszawa
tel.: +48 22 550 32 00
warszawa@pckf.pl
pn. - pt. 8:00 - 18:00, sob. 8:00 - 16:00
Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Grójecka 122
02-367 Warszawa
tel.: +48 22 550 32 10
warszawa@pckf.pl
pn. - pt. 8:00 - 18:00
Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Kosińskiego 21
61-521 Poznań
tel.: +48 61 271 00 00
poznan@pckf.pl
pn. - pt. 9:00 - 17:00
Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Miedziana 10
90-038 Łódź
tel.: +48 42 295 50 00
lodz@pckf.pl
pn. - pt. 9:00 - 17:00
Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Fabryczna 2
20-301 Lublin
tel.: +48 81 474 00 00
lublin@pckf.pl
pn. - pt. 9:00 - 17:00