Podatnik, który wdraża w swojej firmie pierwszą kasę fiskalną, może skorzystać z ulgi wynoszącej do 90% wartości urządzenia, ale nie więcej niż 700 zł. Przedsiębiorca musi jednak wtedy spełnić wymogi określone w przepisach, m.in. w ustawie o VAT. Co więcej, ulga przysługuje zarówno w przypadku urządzeń „fizycznych” (kas, drukarek, kasoterminali), jak i kas mających postać oprogramowania.
Istnieje kilka podstawowych wymogów, które trzeba spełnić, aby skorzystać z refundacji za zakup kasy fiskalnej. Istotne jest w szczególności to, że ulga przysługuje przedsiębiorcy wyłącznie przy wdrażaniu w firmie pierwszej technologii sprzedaży. Trzeba też wtedy:
Warto też pamiętać, że refundacją części kosztów objęte są konkretne technologie sprzedaży. Do 90% wydanej kwoty, ale nie więcej niż 700 zł, można odzyskać przy wdrożeniu kasy lub drukarki fiskalnej online, kasoterminala lub wirtualnej kasy fiskalnej (mającej postać oprogramowania).
Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, ulga za zakup pierwszej kasy fiskalnej przysługuje zarówno płatnikom VAT, jak i przedsiębiorcom, którzy są zwolnieni z tego podatku (lub świadczą wyłącznie usługi zwolnione). Szczegółowe zasady w tej sprawie określa odrębne Rozporządzenie Ministra Finansów. Znajdujące się tam przepisy zakładają zaś, że „watowcy” mogą dokonać odliczenia właściwej kwoty w „deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym”.
Z kolei przedsiębiorcom zwolnionym z VAT przysługuje zwrot bezpośrednio na konto firmowe w banku. Aby w takiej sytuacji skorzystać z refundacji za pierwszą kasę fiskalną, trzeba złożyć stosowny wniosek do Urzędu Skarbowego. Co ważne, należy to zrobić „w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej”. Przepisy wymagają również, aby do takiego wniosku dołączyć „kopię faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej wraz z kopią dowodu zapłaty całej należności za jej zakup” oraz „kopię raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy rejestrującej potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży”.
Rozporządzenie Ministra Finansów uwzględnia też przypadki, w których przedsiębiorca rozpoczyna prowadzenie ewidencji przy użyciu kilku urządzeń fiskalnych online (albo kas mających postać oprogramowania), np. w dużej placówce handlowej lub sieci punktów gastronomicznych. Wówczas podatnikowi przysługuje ulga za instalację wszystkich pierwszych kas rejestrujących, lecz pod jednym, bardzo ważnym warunkiem. Przedsiębiorca musi wtedy rozpocząć ewidencjonowanie obrotu na każdym urządzeniu fiskalnym, za które otrzymał refundację, nie później niż w okresie 6 miesięcy - licząc od dnia rozpoczęcia prowadzenia sprzedaży.
Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Fosa 41
02-768 Warszawa
tel.: +48 22 550 32 00
warszawa@pckf.pl
pn. - pt. 8:00 - 18:00, sob. 8:00 - 16:00
Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Grójecka 122
02-367 Warszawa
tel.: +48 22 550 32 10
warszawa@pckf.pl
pn. - pt. 8:00 - 18:00
Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Kosińskiego 21
61-521 Poznań
tel.: +48 61 271 00 00
poznan@pckf.pl
pn. - pt. 9:00 - 17:00
Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Miedziana 10
90-038 Łódź
tel.: +48 42 295 50 00
lodz@pckf.pl
pn. - pt. 9:00 - 17:00
Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Fabryczna 2
20-301 Lublin
tel.: +48 81 474 00 00
lublin@pckf.pl
pn. - pt. 9:00 - 17:00