wszystkie działy
Twój koszyk jest pusty

Ewidencja zwrotów i reklamacji - w jaki sposób ją prowadzić?



Prowadzenie sprzedaży na rzecz osób fizycznych, przy równoczesnym jej rejestrowaniu na kasie fiskalnej, może nierzadko wiązać się z koniecznością uwzględnienia zwrotu lub reklamacji towaru bądź usługi. Postępowanie w takich okolicznościach opisuje szczegółowo jedno z rozporządzeń Ministra Finansów. Czego konkretnie wymagają od przedsiębiorcy przepisy w sprawie kas rejestrujących?

Ewidencja zwrotów i reklamacji - w jaki sposób ją prowadzić?

Odrębna dokumentacja w firmie

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, przedsiębiorca korzystający z urządzenia fiskalnego jest zobligowany do prowadzenia odrębnej ewidencji zwrotów i reklamacji. Warto jednak podkreślić, że przepisy nie definiują jednoznacznie tego, jaką formę powinna mieć wspomniana dokumentacja. Każdy przedsiębiorca może więc sam zdecydować, czy będzie wykorzystywał do tego segregator z wydrukami, czy np. teczkę lub nawet zwykły zeszyt. Dobrą praktyką jest, rzecz jasna, zachowanie należytego porządku w ewidencji zwrotów i reklamacji, jak również dodatkowe opatrzenie takiego zbioru dokumentów danymi firmy. Ułatwia to bowiem późniejsze uwzględnianie omawianych zdarzeń w firmowej księgowości (np. w księdze przychodów i rozchodów).

Co musi zawierać wpis do ewidencji zwrotów i reklamacji?

O ile forma prowadzenia ewidencji zwrotów i reklamacji jest całkowicie dowolna, o tyle przepisy jasno określają, co musi zawierać każdy wpis do takiej dokumentacji. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, w adnotacji trzeba zawsze umieścić:

  • datę sprzedaży;
  • nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
  • termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
  • wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wysokość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
  • zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wysokość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży.

Ponadto, do każdego wpisu do omawianej ewidencji należy dołączyć co najmniej dwa dokumenty. Po pierwsze, dowód sprzedaży potwierdzający transakcję. Najczęściej będzie to papierowy paragon fiskalny, zaś w przypadku paragonu elektronicznego - trzeba załączyć jego numer oraz numer unikatowy kasy. Po drugie, protokół przyjęcia zwrotu lub reklamacji (dotyczący towaru bądź usługi), który zostanie podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

 

Kategorie tematyczne


Grupy tematyczne


Zadaj pytanie




Obniż koszt zakupu kasy fiskalnej
Skontaktuj się z nami

Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Fosa 41
02-768 Warszawa

tel.: +48 22 550 32 00
warszawa@pckf.pl

pn. - pt. 8:00 - 18:00, sob. 8:00 - 16:00

Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Grójecka 122
02-367 Warszawa

tel.: +48 22 550 32 10
warszawa@pckf.pl

pn. - pt. 8:00 - 18:00

Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Kosińskiego 21
61-521 Poznań

tel.: +48 61 271 00 00
poznan@pckf.pl

pn. - pt. 9:00 - 17:00

Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Miedziana 10
90-038 Łódź

tel.: +48 42 295 50 00
lodz@pckf.pl

pn. - pt. 9:00 - 17:00

Polskie Centrum Kas Fiskalnych
ul. Fabryczna 2
20-301 Lublin

tel.: +48 81 474 00 00
lublin@pckf.pl

pn. - pt. 9:00 - 17:00

Warszawa (2) Poznań Łódź Lublin Katowice
Zadzwoń do mnie
22 550 32 00
Twój koszyk jest pusty
×